Header fietsgemeente 2024

Trendanalyse Fietsgemeente 2018-2024

Deze trendanalyse van Fietsgemeente onderzoek richt zich op trends door de
jaren heen. Met data uit 2018, 2020, 2022 en 2024 onderzoeken we hoe fietsers
de veiligheid in hun gemeente ervaren.

We vergelijken resultaten tussen gemeenten, provincies en stedelijkheidklassen, en leggen de nadruk op kenmerkende veranderingen in de perceptie van veiligheid op de fiets.

Belangrijkste conclusies

Uit de analyse van de Fietsgemeente data over verschillende jaren blijken de
volgende trends in de ervaringen van fietsers in Nederland:

  • Veiligheid van kinderen en ouderen
    In maar liefst 4 op de 5 gemeenten zijn respondenten van mening dat kinderen en ouderen zich op de fiets minder veilig voelen dan in 2018.
  • Stress op de fiets
    In evenveel gemeenten vinden respondenten fietsen bovendien stressvoller geworden en zijn de fietspaden minder schoon dan zes jaar terug.
  • Wegen delen met auto’s
    Op de fiets de weg moeten delen auto’s vinden mensen minder een probleem dan zes jaar geleden. In zeer sterk stedelijke gemeenten is op dit vlak echter wel een negatieve trend te zien
  • Fietsdiefstal
    In Noord-Holland, Noord-Brabant en Groningen hebben mensen vaker het gevoel dat fietsdiefstal meer voorkomt dan in 2018.
  • In de media
    Met name in Friesland en Limburg hebben mensen het idee dat media positiever over fietsen zijn gaan schrijven.
  • Kwaliteit van de wegen
    In zeer sterk stedelijke gebieden hebben de respondenten het gevoel dat regenwater vaker tot plassen op fietspad leiden. Ook voelt snel doorfietsen minder makkelijk.

Sinds 2018 is het aantal gemeenten afgenomen. Om een goede vergelijking tussen verschillende jaren mogelijk te maken, is de data van voorgaande jaren aangepast naar de gemeente-indeling van 2024. De scores voor gemeenten die zijn samengevoegd, zijn berekend met het gewogen gemiddelde van de opgeheven gemeenten.

Vervolgens is het gewogen gemiddelde van de score per vraag door de jaren
heen berekend voor de twaalf provincies en verschillende stedelijkheidsklassen.
Deze resultaten zijn vervolgens gesorteerd van grootse negatieve ontwikkeling tot
grootste positieve ontwikkeling. Om de resultaten beter de kunnen interpreteren, is alle data gevisualiseerd.

Methodologie

Vader en dochter fietsen naar school op fietspad voorrangsweg. Wit personenbusje staat op de haaientanden.

Scholen van start, maar mogen en durven kinderen wel op de fiets?

De Fietsersbond maakt zich zorgen om onveilige routes naar school. Lees meer