De speed pedelecs van 2024: Getest door TestKees

Klever_x_speed

TestKees heeft zes speed pedelecs getest. Hij heeft vooral gekeken hoe hard je gaat als je met een gemiddelde inspanning (100 Watt) meetrapt. Die snelheid is belangrijk als je tussen de auto’s op een weg rijdt met een maximum snelheid van 50 kilometer per uur.

TestKees Fietsersbond
Beeld-auteur: Judy Ballast

Omdat speed pedelecs voor de wegenwet als brommer worden gezien, mogen ze niet op een fietspad tenzij ze ontheffing hebben. Ontheffing kunnen speed pedelec berijders bijvoorbeeld krijgen in de provincie Utrecht.  Je moet op een speed pedelec vaak flink meetrappen om boven de veertig kilometer te komen en dat voelt niet altijd veilig tussen de auto’s. Voor de gemiddelde snelheid op het hele traject maakt het verrassend weinig uit of je makkelijk harder dan veertig kilometer kan rijden.

De test

Losse vermogensmeter

Kees: Ik heb op alle speed pedelecs 43 kilometer heen en terug gereden voor een woon-werkrit en daarbij een vermogensmeter gebruikt. Waar dat mocht en kon heb ik de hoogste ondersteuningsstand aangezet en mee getrapt met zo’n 100 watt om te kijken hoe hard ze dan gaan. Dankzij de losse vermogensmeter kon ik direct de echte snelheid zien. Die was een paar kilometer lager dan wat de teller van de speed pedelecs aangaf.

Waarom 100 Watt? 

100 watt meetrappen is goed is vol te houden. Als je dat twee keer per dag een uur doet, is het ook goed voor je conditie en voor de lijn.

Klever X Speed 6899,- (met 1200Wh accu) & Klever N45 6899,- (met 1200Wh accu)

Klever_x_speed

+         Capaciteit van de accu is lekker groot

+         Uitnemen en dragen van accu is makkelijk en prettig

+         Onderhoudsarme versnellingen en tandriem

+         Klever speed heeft richtingaanwijzers

         Op Klever N45 is het hard werken om harder dan veertig kilometer per uur te rijden

Van Klever heb ik twee modellen getest. De Klever X Speed met derailleur (6899 euro met 1200 Wh accu) en de Klever N45 met Pinion (6899 euro met 1200 Wh Accu en richtingaanwijzers).

De Klever X Speed heeft een achterwielmotor met 800 watt vermogen. Daarmee kom ik met 100 watt meetrappen zo’n 42 a 43 kilometer per uur.

De Klever N45 heeft een 600 Watt motor. Daardoor haal ik met 100 Watt meetrappen ‘maar’ zo’n veertig kilometer per uur. Voor de rittijd maakt dat nauwelijks iets uit. Maar op de wegen met vijftig kilometer per uur als maximumsnelheid moet ik net wat harder meetrappen om met het verkeer mee te komen.

Richtingaanwijzers: Bij hoge snelheid ook nog eens je hand uit moeten steken is niet fijn. Gelukkig zaten op de Klever S45 richtingaanwijzers.

Erg prettig van Klever is de accu. 1200 Wh is veel. De accu uitnemen en dragen is ook prettiger dan bij de ingebouwde frameaccu’s van de andere modellen.

De Pinion versnellingen met tandriem vragen minder onderhoud en hebben als voordeel dat je bij stilstand terug kunt schakelen. Dat kan niet met een derailleur en als je dat vergeet bij het afremmen moet je in een zware versnelling wegrijden. 

Conclusie: Met de Klever X Speed hou je het verkeer beter bij dan met de Klever N45

Stromer ST5 10999,- euro (met Pinion, ABS en verende voorvork)

StromerST5

+         Je haalt zonder moeite veertig kilometer per uur

+         Makkelijk elektronisch schakelen met pinion

+         Antiblokkeersysteem

De Stromer ST5 heeft een achterwielmotor van 850 Wattt waarmee je makkelijk de veertig kilometer per uur haalt. Met 100 watt mee trappen lag de snelheid meestal rond de 42 a 43 kilometer per uur. En 45 km/h was vaak ook goed haalbaar.

Pinion of derailleur: De ST5 is te koop met een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Met de Pinion kun je elektronisch schakelen met een licht drukje op een knopje en als je stilstaat schakelt hij automatisch terug. Erg fijn.

Verende voorvork: Bij Stromer kan je zelf kiezen of je een verende voorvork wil. Vooral op dertig kilometerwegen met drempels is een verende voorvork een zegen.

Accu: De grootste accu die Stromer levert is 983 Wh. Dat lijkt misschien niet zoveel met een 850 Watt motor. Met contant volvermogen fietsen is je accu in iets meer dan een uur leeg.  Maar je hoeft lang niet altijd het volle vermogen te gebruiken.  

De Stromer ST5 is voorzien van remmen met antiblokkeersysteem. Hoewel ik geen noodstop heb gemaakt lijkt het me op een speed pedelecs een zinvolle toevoeging.

Stromer ST1 5199,- euro

StromerST1 (3)

+            Veel goedkoper dan de ST5

            670 watt kan met wind tegen net wat te weinig vermogen zijn.

            Derailleur slijt sneller en je kunt er niet mee terugschakelen bij stilstand.  

Ik heb ook nog de Stromer ST1 getest. Het goedkoopste model van Stromer met derailleur en ‘maar’ een motor van 670 watt. Ik heb hem met goede weersomstandigheden getest en dan was een snelheid van net boven de veertig kilometer per uur goed haalbaar. Maar het verschil met de ST5 is wel duidelijk merkbaar. Hij is ook alleen leverbaar met derailleur. En daarmee kun je niet terugschakelen bij stilstand.

Benieuwd naar de beste E-bikes van 2024?

Onze testredacteur Kees Bakker heeft de e-bikes van 2024 onder de loep genomen. Wil je alle kooptips, de nieuwste trends en tips tegen diefstal in 1 handig document lezen?

Ja, ik vraag 'm aan!

Ellio Max 7795,- euro

Ellio (1) (1)

+         Enige fiets uit test die relaxed 45 kilometer per uur haalt

+         Automatische versnelling dankzij unieke aandrijfing

+         Cruisecontrol

          Bij hard optrekken trapt hij door. Kwestie van wennen.

De Ellio was de enige fiets in de test waarbij ik met rustig 100 watt meetrappen ook echt 45 kilometer per uur reed. Dat is ook niet zo gek want de Ellio heeft maar liefst 1500 Watt aan ondersteuning.

De Ellio heeft een uniek aandrijfsysteem met twee motoren, een normale motor in het voorwiel en een middenmotor. De middenmotor drijft apart van je benen een tandwielstelsel in de naaf aan. Dus links van het achterwiel zit de tandriem van de motor en rechts van het wiel de tandriem van je trappers. In de naaf drijven ze samen een stel tandwielen aan. Het voordeel daarvan is dat je een automatische versnelling hebt en altijd in jouw favoriete tempo de pedalen rond kunt trappen. Op het display stel je het gewenste traptempo in en de motor regelt dat je altijd in dat traptempo kunt fietsen. Dat is vooral prettig op een speedpedelec omdat je veel op moet trekken. Een eigenaardigheid van de aandrijving is dat je bij hard willen optrekken ‘doortrapt’. Dat is wel even wennen.

Op de fiets zit een 1150 Wh accu. Dat lijkt niet veel voor 1500 Watt ondersteuning, maar je rijdt lang niet altijd in de hoogste ondersteuning. Ik kon er toch 55 kilometer mee fietsen in de hoogste ondersteuning.

Cruisecontrol: Als je in een gebied rijdt met maximaal 30 kilometer per uur is de cruisecontrol erg prettig. Je hoeft zelf dan nergens op te letten. Je komt niet boven de 30 kilometer. Bij de andere speed pedelecs moet je zelf zorgen dat je ondersteuning lager staat om te voorkomen dat je steeds te hard gaat of je moet echt heel rustig meetrappen.

Gazelle Eclipse Speed 6699,- euro

EclipseMetallicOrangemat_1118-2_Lpsvs (1)

          Harder dan veertig kilometer per uur is bijna onmogelijk

          Kleine accu

De Eclipse lijkt van de geteste speed pedelecs het meeste op een gewone elektrische fiets. Hij heeft een standaard aandrijving met Bosch middenmotor en Enviolo versnellingsnaaf. Het enige verschil met een gewone elektrische fiets is dat de Bosch speedmotor iets meer vermogen levert dan een normale Bosch motor. De fabrikant geeft niet op hoeveel dat vermogen dat dan is. En daarnaast is de snelheid niet begrensd op vijfentwintig kilometer per uur zoals een gewone elektrische fiets.

Maar sneller dan veertig kilometer per uur fietsen is praktisch onmogelijk. Als ik 100 watt trap, ga ik zo’n vijfendertig kilometer per uur. Om veertig te gaan moet ik ruim boven de 200 Watt meetrappen. Leuk als je een uurtje wil sporten maar geen inspanning die je twee keer per dag kunt doen.

Kleine accu

De fiets heeft een accu van 750 Wh. Niet zoveel voor een speed pedelec. Maar wel genoeg voor een normale woon-werkrit. Na mijn testrit van 43 kilometer had ik nog 21% over. Wat wel opviel is dat mijn gemiddelde snelheid nauwelijks lager lag dan op de ritten met de snelle modellen. De lage kruissnelheid is vooral vervelend tussen het autoverkeer op 50 kilometer per uur wegen, maar voor de rittijd maakt het niet zoveel verschil.

Ook andere merken zoals Riese und Muller leveren speed pedelecs met Boschmotor, tandriem en Enviolonaaf. Die speed pedelecs hebben hetzelfde probleem van de lage snelheid.

Conclusie

Als je onder alle omstandigheden makkelijk vijfenveertig kilometer per uur wil kunnen halen is de Ellio de beste keus. Maar ook op de Klever S45 en de Stromer ST5 kwam ik goed mee met het verkeer op vijftig kilometer per uur-wegen.

En verder:

Kijk voordat je een speed pedelec koopt of je route daar geschikt voor is. De ene weg is veel prettiger dan de ander. Onprettig zijn drukke vijftig kilometerwegen. Ook drukke twee-richtingen fietsroutes zoals de ventweg langs de N237 bij de Bilt zijn niet prettig. Je bent dan constant aan het inschatten of inhalen wel of niet kan.

Categorieën

Kees Bakker, ook wel bekend als TestKees

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.