Het geheim van de fietsenmaker: de zelfbouwer

Van directiesecretaresse tot fietsenmaker

Portret van fietsenmaker Anna Huizinga, lang haar, bril, in haar eigen Fietskazerne in Gorinchem met turqoise geschilderde muur.

Anna Huizenga begon ooit als directiesecretaresse, maar bedacht op een gegeven moment dat ze fietsenmaker wilde worden: ‘Ik wist direct al dat ik een fietsenzaak in een woonkamerachtige setting wilde.’

Enthousiast, vrolijk en opgeruimd – zo zou je Anna Huizenga (39) kunnen omschrijven, en zo is ook haar werkplaats aan de rand van het ‘Gorkumse’ centrum. Schroefjes en remleidingen zijn minutieus op maat gesorteerd in een enorme hoeveelheid bakjes. Op de winkelvloer schitteren allerlei bijzondere fietsen – van kleurige omafietsen van Huizenga’s eigen merk Olaff tot een paar Gary Fishers. Huizenga houdt van structuur, maar tegelijk gaat het er hier losjes aan toe. Eigenlijk is de werkplaats dicht op deze vrijdagmorgen, maar voor de mensen die toch langskomen neemt ze uitgebreid de tijd. Dat is ook precies wat Huizenga wil. ‘Vaak zien mensen de fietsenmaker als een ‘moetje’, maar hier komen ze ook even een praatje maken of een kop koffie drinken, of we praten gezellig terwijl ik bezig ben met hun fiets. Ik hou van die gemoedelijkheid.’

Fietskazerne

Over de naam: ‘Fietskazerne’ is genoemd naar de voormalige brandweerkazerne waarin de winkel is gevestigd
Locatie: Gorinchem
Sinds: begin 2022
Specialiteit: reparaties, custom fietsen, duurzaamheid
Wie: Anna Huizenga
Aantal werknemers: 1
Wens: dat producten (weer) zo ontwikkeld worden dat ze een langere levensduur hebben
Website: olaff.nl

Hoe is je bedrijf ontstaan?

‘Ik ben ooit begonnen als directiesecretaresse, maar dat vond ik niet leuk genoeg. Toen ben ik gaan nadenken: wat kan ik goed én vind ik leuk? Uiteindelijk bedacht ik dat ik fietsenmaker wilde worden en heb het vak geleerd via stages en de avondschool. Op mijn huurflatje richtte ik een werkkamer in waar ik afdankertjes opknapte, die ik dan weer verkocht of weggaf. Geleidelijk heb ik mijn werk als directiesecretaresse afgebouwd – dat doe ik nu nog één dag per week – en mijn werk als fietsenmaker opgebouwd. Inmiddels zit ik alweer twee jaar op deze plek. Vanaf het begin wist ik wel dat ik een eigen werkplaats wilde met een woonkamerachtige setting – veel meer gericht op mensen, serviceverlening en een gezellige sfeer. Verder vind ik transparantie en eerlijk advies heel belangrijk.’

Wat voor reparaties doe je het meest?

53858461710_af6bdf7d38_k

‘Dat hangt erg af van het soort fiets. Bij hybride fietsen zijn het vaak de ketting en tandwielen, bij stadsfietsen de banden en bij e-bikes de banden en remmen. In het algemeen denk ik dat remmen het meest aandacht vragen, vooral velgremmen en hydraulische remmen. Ik doe ook al het onderhoud aan de Urban Arrows van de Gorkumse Fietskoerier en daar zijn het bijvoorbeeld bijna altijd de hydraulische remmen. Maar die bakfietsen krijgen als heuse werkpaarden ook flink wat te verduren!’

Ontzettend Leuke Anna Fietsen Funky

Huizenga vindt het leuker om te repareren dan te verkopen – en wel alle soorten fietsen. Leren is daarbij onderdeel van de lol. ‘Laatst kwam er iemand met een speciale naaf die uit elkaar moest worden gehaald. De extra tijd die ik dan kwijt ben reken ik niet, want ik vind het fantastisch om bij te leren. Soms komen mensen ook met spullen die al zijn afgeschreven door andere fietsenmakers. Dan moet je creatieve oplossingen bedenken. Dat vind ik vaak de leukste dingen, zeker als ik iets kan repareren in plaats van vervangen.’
Naast repareren creëert Huizenga ook graag. Onder de naam ‘Olaff’ (Ontzettend Leuke Anna Fietsen Funky) bouwt ze op aanvraag custom fietsen – liefst funky natuurlijk. ‘Ik vind het leuk om iets te maken dat nog niet bestaat. Mijn fietsen zijn letterlijk uniek, een tikkeltje apart én heel duurzaam opgebouwd!’

Eigenaren Hans en Joost van fietsenmaker 't Mannetje poseren op een Hase Pino voor hun winkel/werkplaats.

Fietsenmaker ‘t Mannetje

Fietsenmaker 't Mannetje geeft mensen met een beperking hun vrijheid terug. Lees meer

Wat is je eigen favoriete fiets?

‘Mijn Gary Fisher Zebrano. Die had ik gemaakt voor de verkoop, maar toen ik ging testfietsen dacht ik: ‘Hell no, hij is voor mij!’ De fietshouding is perfect en ik vind ’m prachtig. Dat had ik ook met mijn Sparta Vintage – dat wás mijn perfecte fiets. Op een gegeven moment heb ik daar voor iemand een custom fiets van gemaakt en ’m verkocht, maar nu zoek ik tot op de dag van vandaag op Marktplaats naar hetzelfde frame. In het algemeen hou ik van de klassieke stalen fiets met wielen en spaken van roestvrij staal; die lijken wel onverwoestbaar. Daarom ben ik ook dealer van Achielle: dat merk maakt nog fietsen zoals ze dat vroeger deden, maar dan in een modern jasje met een mooie minimalistische retro-look.’

Heb je nog tips voor fietsers?

Meer leren over je fiets?

Wij helpen fietsers met tips en testen

Geef me meer van dit

‘Stal je fiets zo mogelijk binnen en breng hem op tijd bij de fietsenmaker! Beginnende problemen zijn dan vaak nog makkelijk op te lossen en dat scheelt je veel geld. Verder: ben je op zoek naar een nieuwe fiets, zoek dan goed uit – bijvoorbeeld op het internet of via je fietsenmaker – wat voor fiets past bij jouw gebruik. Denk ook goed na over de kwaliteit. Budgettechnisch snap ik dat je een B-merk koopt, maar hou er dan wel rekening mee dat de fiets niet jarenlang meegaat. En als je onderhoud pleegt, kies dan voor iets betere materialen. Die kosten wat meer, maar verdienen zichzelf dubbel en dwars terug door hun langere levensduur!’

Wat is er veranderd in de jaren dat je fietsenmaker bent?

‘Er is zo veel ontwikkeling in fietsen en materialen dat de markt continu verandert, zeker wat betreft e-bikes. Maar techniek is techniek en dat is een passie van mij. Continu nieuwe dingen leren maakt dit vak juist zo leuk!’
‘Wat ik graag anders zou zien, is dat producten weer zo worden ontwikkeld dat ze langer meegaan. Ik ga zelf altijd voor de wat betere materialen, zoals antiroestkettingen. Dan betaal je iets meer, maar ze gaan ook veel langer mee. Het is het verschil tussen vroeger en nu: toen werden spullen gemaakt voor het leven, nu om na zoveel jaar stuk te gaan. Dat vind ik echt heel jammer. Ook hier geldt vaak ‘goedkoop is duurkoop’ en daarom streef ik dus naar die duurzame reparaties waar fiets, klant én ikzelf blij van worden!’

Categorieën

De kersverse Cortina wordt ingereden voor de duurtest

Elias de Bruijne

Sinds medio 2016 werk ik als freelance journalist. Ik schrijf vooral over wielrennen en fietsen in brede(re) zin, maar sta ook open voor andere onderwerpen. Opdrachtgevers: o.a. Fiets Magazine, Fiets Actief, Procycling, Ride, Fietsersbond, Cannondale