Fietsersbond – fatbikes – Foto DigiDaan

Wat vindt de Fietsersbond van de fatbike?

De Fietsersbond maakt zich grote zorgen over fatbikes en dringt erbij de overheid al langer op aan maatregelen te nemen tegen opgevoerde fatbikes en e-bikes.

Fatbikes zijn wettelijk gezien gewone elektrische fietsen, maar worden vaak aangepast om harder te rijden. Zo worden veel fatbikes opgevoerd door de snelheidsbegrenzing te verwijderen of door er een gashendel op te zetten. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties en ongelukken voor zowel de (vaak jonge) bestuurder, de passagier achterop en andere verkeersdeelnemers.

Een opgevoerde fatbike is een illegaal motorvoertuig en mag de weg niet op. Bovendien dekt een aansprakelijkheidsverzekering veroorzaakte schade niet, wat betekent dat de bestuurder onverzekerd is.

De Fietsersbond dringt er bij de overheid al geruime tijd op aan om maatregelen te nemen tegen opgevoerde fatbikes en andere e-bikes. De Fietsersbond is tegen maatregelen die alle vier miljoen bezitters van een elektrische fiets treffen, zoals een leeftijdsgrens van 16 jaar, een kentekenplicht of een helmplicht.

De Fietsersbond pleit voor de volgende maatregelen:

  1. Andere categorie-indeling van fatbikes
    In onze ogen is de fatbike geen elektrische fiets, maar eerder een brommer of scooter, waarvoor strengere regels gelden. Er moet snel een grondig onderzoek komen naar de mogelijkheden om de fatbike in een andere categorie voertuig te plaatsen.
  2. Strengere kwaliteitscontrole bij import van fatbikes
    Veel fatbikes voldoen al niet aan de wettelijke normen op het moment dat ze gekocht worden, en hier wordt nu nauwelijks op gecontroleerd. Daarom pleiten we voor een register van e-biketypes die aan de wettelijke eisen voldoen (zoals ondersteuning tot en met 25 km per uur, een motor van maximaal 250 watt en een veilige constructie). Dit register moet toegankelijk zijn voor handhavers. Het rijden op een e-bike of fatbike die niet in het register staat, is dan strafbaar.
  3. Meer handhaving van opgevoerde fatbikes op de weg
    Met een register van e-biketypes wordt handhaving makkelijker. De Fietsersbond dringt tevens aan op een algemeen verbod op het opvoeren van fatbikes.
Fietsersbond – fatbikes – Foto DigiDaan
Foto DigiDaan

Toelichting

Een niet opgevoerde fatbike is volgens de huidige regels een elektrische fiets. Als de fatbike echter wordt ingedeeld als een andere categorie voertuig, bijvoorbeeld die van een brommer of scooter, zullen de regels veranderen: de bestuurder moet minimaal 16 jaar oud zijn, een kenteken hebben, een helm dragen, een rijbewijs hebben en verplicht verzekerd zijn. Dit zou de aantrekkelijkheid van fatbikes verminderen en de overlast terugdringen. De Fietsersbond pleit voor een onderzoek naar deze mogelijkheid.

Indien het niet mogelijk blijkt de fatbike als een aparte categorie te beschouwen, staat de Fietsersbond open voor het bespreken van een minimumleeftijd van 12 jaar voor alle elektrische fietsen. De Fietsersbond is tegen een algemene minimumleeftijd van 14 of 16 jaar en tegen een helmplicht voor alle elektrische fietsen. Een minimumleeftijd of helmplicht voor fatbikes zou dan namelijk gelden voor alle elektrische fietsen. Voor jongeren in buitengebieden die lange afstanden naar de middelbare school moeten fietsen, is een elektrische fiets vaak een uitkomst. Deze kinderen worden de dupe van het instellen van een minimumleeftijd en dat willen we niet.

De Fietsersbond is blij met de voorlichtingscampagne ‘t kan hard gaan van de overheid, waarin vooral de ouders worden gewezen op de gevaren van de fatbike.

Fietsersbond – fatbikes – Foto DigiDaan

Groeiende zorgen over fatbikes

5 vragen over fatbikes aan Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond Lees meer

Wim Bot

Stop de autobesitas!

Wim Bot over steeds bredere en zwaardere auto's, de gevolgen en mogelijke maatregelen. Lees meer